Tuesday, April 13, 2010

Program Ihya’ Ramadhan 2009

Ceramah persiapan menyambut ketibaan Ramadhan oleh Tuan Haji Faisal bin Mohamed (Ketua Penolong Pengarah Zakat, Baitulmal & Wakaf, Majlis Agama islam Johor)

Para hadirin asyik mendengar tip & panduan mengharungi ibadah di bulan Ramadhan.

Menyambut ketibaan perasmi majlis penutup Program Ihya' Ramadhan 2009
YB Tuan Haji Adam bin Sumiru (ADUN Tanjung Puteri)


VVIP yang hadir P.M. Zaluddin Sulaiman (Timb. Pengarah HEP UiTM JOhor), YB Tuan Haji Adam Sumiru (ADUN Tanjung Puteri) & P.M. Dr. Hj. Ahmad Che Yaacob (Koordinator UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru)

Adik Mohd Saad bin Zainuddin (mangsa kemalangan) menerima sumbangan derma kilat dari warga kampus.

Anak-anak yatim menerima sumbangan persiapan hari raya.

Anak-anak yatim diraikan.

Anak-anak yatim diraikan.

Kumpulan tadarus staf yang dikendalikan P.M. Dr. Hj. Ahmad Che bin Yaacob

Kumpulan tadarus di kalangan pelajar.

Gotong-royong bakar lemang.

Gotong-royong menyediakan lemang untuk hidangan berbuka puasa.

Gotong-royong menyediakan ketupat untuk hidangan berbuka puasa.

Gotong-royong menyediakan nasi beriyani ayam untuk hidangan berbuka puasa.

Tetamu yang hadir semasa perasmian penutupan Program Ihya' Ramadhan 2009.

Jamuan berbuka puasa harian di Surau al-Hidayah, UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.

Solat terawih berjemaah di Surau al-Hidayah.

Sesi tazkirah selepas solat terawih.

Program Ihya’ Ramadhan 2009 yang bertemakan “Ramadhan disemai, Taqwa dituai” telah berjaya dijalankan dengan baik bagi menghidupkan suasana beribadah di bulan Ramadhan di kalangan warga kampus UiTM Kampus Bandaraya Johor bahru.


Program selama sebulan ini dimulakan dengan ceramah bertajuk “Ramadhan Bulan Mendidik Jiwa” pada 20 Ogos 2009 bersamaan 29 Sya’ban 1430 H (Khamis) yang disampaikan oleh Ustaz Haji Ahmad Faisal bin Mohamed, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Zakat Baitulmal & Wakaf, Majlis Agama Islam Johor. Seterusnya pada hari tersebut P.M. Dr. Hj. Ahmad Che Yaacob, Koordinator Kampus turut melancarkan tabung bantuan kewangan untuk anak-anak yatim dan adik Mohd Saad bin Zainuddin mangsa kemalangan yang lumpuh separuh badan.

Antara lain aktiviti yang dijalankan sepanjang bulan Ramadhan ialah tadarus al-Quran, iftar jamaie, solat tarawih berjemaah, tazkirah selepas solat tarawih, pembukaan kaunter kutipan zakat fitrah dan pelbagai lagi.

Kemuncak program Ihya’ Ramadhan telah diadakan pada 9 September 2009 bersamaan 19 Ramadhan 1430 H. Bermula pada awal pagi, warga kampus telah bergotong-royong menyediakan lemang, ketupat, rendang daging dan nasi minyak sebagai menu berbuka pauasa. Pada sebelah petang, program diserikan lagi dengan “Tautan Kasih” melibatkan seramai 40 orang anak yatim dari Sek. Keb. Kg. Pasir yang dikendalikan oleh Jawatankuasa Perwakilan Kolej.

Majlis dimulakan dengan khatam al-quran, kemudian dirasmikan oleh Y.B. Tuan Haji. Adam bin Sumiru, ADUN Tanjung Puteri. Antara tetamu kehormat lain yang hadir ialah Prof. Madya Zaluddin Bin Sulaiman, Timb. Pengarah Hal Ehwal Pelajar, UiTM Johor dan P.M. Dr. Hj. Ahmad Che Yaacob, Koordinator UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.

Pada majlis tersebut, anak-anak yatim dan adik Mohd Saad bin Zainuddin mangsa kemalangan yang lumpuh separuh badan telah diraikan dengan jamuan berbuka puasa dan sedikit saguhati serta duit raya dari pihak yang bermurah hati memberikan sumbangan. Pada kesempatan yang ada, pihak UiTM Kampus Bandaraya juga telah melancarkan perasmian Majalah Pena Daksina yang julung kali diterbitkan. Majlis turut dimeriahkan lagi dengan persembahan nasyid dari Nahwan’z Inspiration Club, pentomen sempena kemerdekaan dan cabutan bertuah.

Azri bin Bhari
Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam (CITU)
UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru

No comments: