Friday, November 20, 2009

Benarkah Hari Kiamat Pada 2012?

SOALAN

Salam, maaf ustaz menganggu. Sebenarnya, email seperti ini dah banyak kali saya terima. Dan jika dilihat pada laman web NASA, mereka juga meramalkan Planet X akan melanggar bumi pada 2012.

Apa pandangan ustaz dalam hal ini? Mohon khidmat nasihat dan bimbingan dari Ustaz, maklumlah saya ni hanya manusia biasa yang banyak tidak tahu.

Terima kasih.

JAWAPAN

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani.

Terima kasih bertanya. Mudah-mudahan kita memperolehi hidayah dan ilmu dari Allah s.w.t.

1. Sekadar pengetahuan saya, hadis tersebut adalah dhaif/lemah.

Imam al-Qurtubi ada menjelaskan di dalam kitabnya al-Tazkirah berkaitan hal ehwal Hari Kiamat perlu berdasarkan hadis sahih :

إن ما أخبر به النبي صلى الله عليه وسلم من الفتن والكوائن أن ذلك يكون، وتعيين الزمان في ذلك من سنة كذا، يحتاج إلى طريق صحيح يقطع العذر، وإنما ذلك كوقت قيام الساعة، فلا يعلم أحد أي سنة هي، ولا أي شهر.

Maksudnya:

Perkara yang diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. tentang fitnah dan perkara yang bakal berlaku, pengkhususan masa berlakunya pada tahun tertentu, maka ianya memerlukan kepada sanad yang sahih untuk menyanggah keuzuran (tohmahan terhadap kebenaran peristiwa tersebut). Ia seperti waktu berlakunya kiamat, maka tidak ada sesiapa yang tahu pada tahun dan bulan apa...

2. Sewajarnya kita meninggalkan ramalan berlakunya Hari Kiamat tersebut. Islam telah melarang dari mempercayai perkara yang berkaitan ramalan, tilikan atau tenungan kerana boleh menjejaskan aqidah seseorang individu. Walaupun benar berlaku, itu hanyalah kebetulan sahaja.

3. Hari Kiamat adalah perkara ghaib dan merupakan salah satu dari Rukun Iman. Berlakunya Hari Kiamat adalah rahsia Allah s.w.t. yang tidak diketahui oleh manusia. Bahkan Rasulullah s.a.w. pun tidak mengetahui tentang tarikh yang khusus terjadinya Hari Kiamat.

(Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru-haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba". Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui).

Surah al-'Araf (7) : 187

(Sesungguhnya Allah, hanya pada sisiNya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal).

Surah Luqman (31) : 34

4. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai tanda kecil dan tanda besar apabila hampir menjelang Hari Kiamat. Nabi s.a.w. menceritakan tanda-tanda tersebut supaya umat Islam sentiasa bersedia dengan pelbagai amal ibadat dan kebajikan sebagai bekalan kelak.

5. Boleh jadi, ramalan berkaitan berlakunya Hari Kiamat pada 2012 dengan fakta pengiraan kalendar mempunyai niat yang tidak baik. Agenda tersebut mungkin ingin umat Islam hanya fokus kepada beribadah semata-mata tanpa mempedulikan urusan dunia. Kemudian mengambil kesempatan menjatuhkan dan menguasai umat Islam.

6. Saranan saya, berusahalah melakukan amal ibadah dan kebajikan sebaik mungkin kerana Hari Kiamat boleh berlaku pada bila-bila masa tanpa terikat dengan ramalan tersebut.

Wallahu 'Alam.

Azri Bhari
Larkin, Johor Bahru.
5:16pm
LAMPIRAN : KANDUNGAN EMEL YANG DIMAKSUDKAN

Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:

Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari ping ita nnya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah te lin ga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".

Cuba kira... 1Ramadan pada tahun 2012 jatuh pada 20 july hari jumaat,jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat. Sama dengan hadis nabi pasal huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 ramadan di atas muka bumi ni yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur, ia mengenai satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal cuma 1/3 shj. (yang NASA Amerika dok bagitau pada 21-12-2012 planet X akan lintas dekat bumi ni) Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 tu.......ALLAH sahaja maha mengetahui...

UPCOMING IMPORTANT ISLAMIC DATES

2010 Calendar
Islamic New Year: December 18, 2009 (1431 A.H.*)
Aashura: December 27, 2009
Ramadan: August 11 - September 8, 2010
Eid ul-Fitr: September 9, 2010
Hajj: November 14 - November 17, 2010
Eid ul-Adha: November 16, 2010

2011 Calendar
Islamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)
Aashura: December 16, 2010
Ramadan: August 1 - August 29, 2011
Eid ul-Fitr: August 30, 2011
Hajj: November 4 - November 7, 2011
Eid ul-Adha: November 6, 2011

2012 Calendar
Islamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)
Aashura: December 5, 2011
Ramadan: July 20 - August 18, 2012
Eid ul-Fitr: August 19, 2012
Hajj: October 24 - October 27, 2012
Eid ul-Adha: October 26, 2012

1 comment:

asifburkhiyya said...

Salam ustaz,

Seyogia kita tinggalkan ramalan yg tidak berasas itu..dan berpegang teguh dengan isyarat Allah tentang kiamat di dalam Al Quran..cuma malangnya kita hari ini tidak memahami bagaimana jalan hidup seorang yang berpegang teguh dengan AlQuran berkaitan kiamat..?
Jika Nabi SAW mengisyaratkan nisbah jarak hayat baginda dengan kiamat hanya umpama dua jari, maka di zaman kita bagaimanakah hampirnya..? Malangnya kini kita masih alpa dan bersenang2 dengan dunia..