Tuesday, April 13, 2010

Majlis Sambutan Maulidurrasul 1431H

Ceramah Maulidurrasul disampaikan P.M. Dr. Hj. Ahmad Che Yaacob
(Koordinator Kampus UiTM Kampus Johor Bahru)

Para hadirin selawat beramai-ramai.

Persembahan nasyid staf (Kumpulan al-Jawhar)

Persembahan nasyid pelajar (Kumpulan Nahwan’z Inspiration Club)

Lazimnya, masyarakat Islam di Malaysia akan mengadakan pelbagai aktiviti bagi memenuhi acara dalam sambutan Maulidurrasul di samping menghayati sejarah kelahiran Rasulullah s.a.w. sebagai utusan dalam menyebarkan syiar Islam di muka bumi ini.

Sambutan Maulidurrasul 1431 H peringkat UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru telah diadakan pada 11 Mac 2010 bersamaan 25 Rabiul Awal 1431 H. Walaupun sambutan pada tahun ini tiada perarakan, tetapi tetap bermakna bagi warga kampus sebagai tanda cinta dan kasih terhadap baginda s.a.w.


Majlis ini dimulakan dengan bacaan selawat beramai-ramai di dalam dewan, kemudian disusuli ceramah bertajuk “Cinta & Kasih Pada Rasulullah…Kita Bagaima?” yang disampaikan oleh P.M. Dr. Hj. Ahmad Che Yaacob, Koordinator UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.


Penyampaian hadiah turut dimuatkan dalam majlis tersebut kepada pemenang pertandingan tilawah dan nasyid sempena sambutan Maulidurrasul yang telah dijalankan pada 9 Mac 2010. Pada majlis tersebut juga, terdapat dua kumpulan undangan khas mengalunkan nasyid iaitu kumpulan nasyid staf (al-Jawhar) dan kumpulan nasyid pelajar (Nahwan’z Inspiration Club). Seterusnya johon dan tempat kedua pertandingan nasyid juga dijemput membuat persembahan masing-masing.

Azri bin Bhari
Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam (CITU)
UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru

No comments: