Tuesday, April 13, 2010

Kursus Penyembelihan

Ceramah Kursus Penyembelihan disampaikan oleh Ustaz Sabaruddin bin Isnin (Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Islam Johor)

Antara tetamu jemputan yang hadir Ustaz Sidek Abdullah (Ketua Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam, UiTM Johor), Encik Azizi Redza bin Zainal (Pengurus Pembangunan, Perbadanan Islam Johor)

Para peserta lelaki asyik mendengar ceramah.

Para peserta wanita asyik mendengar ceramah.

Praktikal penyembelihan lembu.

Skuad melapah.

Peserta staf UiTMJB menyembelih ayam.

Peserta Perbadanan Islam Johor menyembelih ayam.

Gotong-royong membersihkan ayam.

Gotong-royong membersihkan ayam.

Gotong-royong memproses ayam untuk dimasak.

Pada 20 Januari 2010 bersamaan 4 Safar 1431 H, UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru dengan kerjasama dan tajaan Perbadanan Islam Johor telah mengadakan kursus penyembelihan dengan jayanya. Peserta kursus ini terdiri daripada 450 orang pelajar serta 80 orang staf UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru dan 10 orang peserta dari Perbadanan Islam Johor.

Kursus ini telah dirasmikan oleh Ustaz Haji Sidek bin Abdullah, Ketua Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU) UiTM Johor. Turut hadir sebagai tetamu kehormat ialah En. Azizi Redza bin Haji Zainal, Pengurus Pembangunan Insan, Perbadanan Islam Johor.

Kursus ini dimulakan dengan taklimat teori penyembelihan yang di sampaikan oleh Ustaz Sabaruddin bin Isnin, Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Islam Johor. Setelah sesi taklimat selesai di dalam dewan, para peserta kursus bergerak ke padang untuk sesi praktikal penyembelihan. Alhamdulillah, para peserta berjaya melakukan praktikal sembelihan 99 ekor ayam dan satu ekor lembu dengan baik. Hanya terdapat seekor ayam sahaja yang menjadi bangkai kerana kesilapan seorang peserta perempuan yang terkejut dan takut apabila ayam menggelupur sebelum sembelihan sempat disempurnakan.

Setelah praktikal sembelihan diselesaikan, para peserta yang hadir bergotong-royong membersih serta memotong ayam dan melapah lembu untuk dijadikan hidangan makan tengahari. Seusai solat zohor, para peserta kursus menikmati hidangan hasil sembelihan yang telah siap dimasak.

Azri bin Bhari
Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam (CITU)
UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru

No comments: