Wednesday, January 6, 2010

Solat Urusan Penting

Solat merupakan perkara penting dan utama dalam kehidupan seseorang muslim. Kepentingan solat dalam kehidupan seharian bagaikan agenda besar yang perlu diberi prioriti untuk diselesaikan berbanding urusan lain. Namun begitu sedarkah umat Islam akan kepentingan solat yang telah diwajibkan secara langsung kepada Nabi s.a.w. ketika peristiwa Israk Mi’raj. Berikut dinyatakan kepelbagaian ayat al-quran dan hadis Nabi s.a.w. yang mengisyaratkan kepentingan solat antaranya ialah :

Kedua ; solat adalah ketetapan yang ditentukan lima waktu sehari semalam kepada orang beriman melalui ayat ”sesungguhnya solat itu adalah kewajiban yang ditentukan waktu ke atas orang yang beriman”. (Surah al-Nisa’ : 103)

Ketiga ; solat adalah tiang agama yang merupakan tunggak asas utama sepertimana maksud sabda Nabi s.a.w. ” Kepala segala perkara ialah Islam, tiangnya ialah solat dan puncaknya ialah jihad”. (Hadis Riwayat Tirmizi)

Keempat ; solat adalah perkara pertama yang dihisab oleh Allah s.w.t. pada hari akhirat kelak. Berita ini disampaikan Nabi s.a.w. melalui sebuah hadis ”Perkara pertama yang dihisab pada hari kiamat nanti daripada amalan mereka ialah solat”. (Hadis Riwayar Abu Daud)

Mengingatkan kepentingan solat, pernah suatu ketika khalifah Umar al-Khattab mengeluarkan pengisytiharan kepada semua pegawai dalam pemerintahan beliau iaitu :

”Aku melihat solat sebagai satu kewajipan yang paling utama. Seseorang yang memberi penuh perhatian pada solatnya, Insya’ Allah akan menjaga suruhan agama yang lain. Tetapi jika dia meninggalkan solat, dengan mudah dia akan meninggalkan suruhan Allah dan agama yang lain”.

Demikianlah beberapa hujah yang menyeru umat Islam supaya meletakkan solat sebagai urusan yang perlu diutamakan di dalam kehidupan. Mudah-mudahan solat yang dilaksanakan akan menjadikan kita hamba Allah yang benar-benar patuh, taat dan ikhlas terhadap segala perintahNya.

Azri bin Bhari

Pegawai Hal Ehwal Islam

Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam,

UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.

09 Disember 2009

10 Disember 2009 (edit)

21 Disember 2009 (edit)

No comments: