Wednesday, December 9, 2009

Adakah Bilamana Baginda S.A.W. Meninggalkan Sesuatu Perkara Bermakna Ianya Haram Dilakukan Oleh Kita?

Kali ini kita akan sama-sama membincangkan berkenaan masalah yang sering ditimbulkan oleh golongan salafi jadian @ wahabi. Masalah yang sering mereka laungkan dan sering kita dengari perkara ini ialah berkenaan sesuatu perkara yang tidak dilakukan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam maka ianya merupakan bid’ah dan haram dilakukan. Perkataan-perkataan sebegini sering kali kita dengari daripada mereka:

“ Jika perkara ini baik, mengapa ianya tidak dilakukan oleh para salafussoleh terdahulu?”

Kesalahfahaman mereka di dalam memahami ilmu usul fiqh menyebabkan mereka tidak dapat membezakan mana satu hukum yang diguna pakai oleh para ulama umat Islam. Perlu diingat dan difahami, saya dan sahabat-sahabat yang menulis sebegini bukanlah berniat menghentam golongan wahabi atau salafi jadian . Sebaliknya tujuan kami tidak lain hanyalah semata-mata ingin memberikan kefahaman yang sebenar. Biarlah kita memahami sepertimana para ulama terdahulu faham. Janganlah dengan kesilapan kita menyebabkan kita telah mengheret golongan yang baru ingin mengenal hukum jauh daripada kebenaran. Kami tidak sesekali membenci wahabi, malah saya sendiri menyayangi mereka. Golongan wahabi juga merupakan golongan muslimin. Mereka bukanlah Kafir sebagaimana yang dikatakan oleh sebahagian golongan masyarakat Muslimin yang begitu tegar menghentam wahabi. Islam tidak mengajar kita berkhilaf sehingga mengeluarkan seseorang Muslim tersebut daripada Islam. Wahabi tetap Muslim. Cuma mereka tersalah di dalam memahami manhaj sebenar yang diletakkan oleh para ulama. Maka golongan yang tersalah, perlu ditunjukkan jalan yang sebenar. Kami tidak memaksa untuk kamu semua menerimanya. Akal dan iman yang ada pada kamu telah diberikan oleh Allah taala untuk menilai perkara ini semasak-masaknya. Kami bukan berhujah dengan akal dan emosi. Maka kamu juga perlu bersikap demikian. Walau berbeza pendapat, namun saling berlapang dada itu penting. Kebenaran itu lebih berhak diikuti. Jika kami salah, maka tunjukkan dimanakah kesalahan kami dan jika kamu benar, tunjukkan hujah bahawa kamu adalah benar.

Kembali kepada perbincangan asal.

Adakah sesuatu perkara yang ditinggalkan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam menunjukkan bahawa perkara itu menjadi haram untuk dilakukan oleh umatnya?

Menurut Guru Kami yang mulia Fadhilatul al-Allamah Syeikh Dr Ali Jum’ah hafizahullah : Telah sepakat para ulama salaf dan khalaf samada yang berada di timur atau barat mengatakan bahawa perkara yang ditinggalkan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam bukanlah boleh untuk dijadikan satu sumber pengambilan hukum untuk mengatakan bahawa ianya menjadi haram jika dilaksanakan.

Jika kita mempelajari ilmu usul Fiqh, hukum taklifi yang terdapat di dalam Islam yang disepakati oleh para ulama hanyalah 5 perkara:

1. al-Wujub ( sesuatu perkara yang jika ditinggalkan akan mendapat dosa, dan jika dilaksanakan akan mendapat pahala- juga dikenal dengan nama wajib)

2. al-Nadbu (sesuatu perkara yang jika ditinggalkan tidak akan mendapat dosa, dan jika dilaksanakan akan mendapat pahala- juga dikenal dengan nama Sunat)

3. al-Ibahah ( sesuatu perkara yang jika ditinggalkan tidak mendapat dosa dan jika dilaksanakan tidak mendapat pahala- juga dikenali sebagai Harus)

4. al-Karahah (sesuatu perkara yang jika ditinggalkan akan mendapat pahala, dan jika dilaksanakan tidak akan mendapat dosa- juga dikenali sebagai Makruh)

5. al-Hurmah ( sesuatu perkara yang jika ditinggalkan akan mendapat pahala dan jika dilaksanakan akan mendapat dosa- juga dikenali sebagai Haram).

Jika kita pelajari dengan teliti dan sebaiknya, maka kita tidak akan mendapati para ulama salafussoleh dan khalafussoleh tiada seorang yang mengatakan bahawa perkara yang ditinggalkan oleh Nabi sallallahu alaihi wasallam adalah merupakan hujah mengatakan perkara tersebut haram dan bid’ah.

Dakwaan golongan wahabi sebegini merupakan dakwaan yang tiada bukti kukuh. Malah tiada dalil yang menguatkan hujah mereka. Perkataan seperti yang saya sebutkan diatas menjadi bukti bahawa mereka tidak memahami usul fiqh dan hukum hakam dengan baik. Persoalan sebegitu hanya dilafazkan oleh orang awam yang tidak benar-benar mendalami ilmu agama dengan para ulama muktabar.

Perbuatan Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara dengan keadaan baginda tidak menerangkan sebab mengapa perkara tersebut ditinggalkan maka ianya seolah-olah seperti sesuatu yang sengaja didiamkan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam .

Diamnya Baginda sallallahu alaihi wasallam bukanlah bermaksud mengabaikan hukum. Malah diamnya Baginda sallallahu alaihi wasallam terhadap sesuatu perkara adalah kerana untuk memberikan kesenangan kepada umatnya serta tidak ingin memberatkan umatnya. Ini sesuai dengan sifat Nabi sallallahu alaihi wasallam sebagai rahmat kepada seluruh alam. Firman Allah taala di dalam surah al-Anbiya ayat 107:

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ

Maksudnya: Tidaklah kami utuskan kamu wahai Muhammad melainkan sebagai rahmat kepada seluruh alam.

Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam:

ما أحل الله فهو حلال و ما حرم فهو حرام و ما سكت عنه فهو عفو , فاقبلوا من الله عافيته , فإن الله لم يكن لينسي شيئاً

Maksudnya: Apa sahaja perkara yang dihalalkan Allah taala maka ianya menjadi halal, dan apa sahaja perkara yang diharamkan oleh Allah taala maka ianya menjadi haram,dan apa sahaja yang didiamkan (tidak diterangkan hukumnya samada halal atau haram) maka ianya dimaafkan. Maka terimalah rahmat ini daripada Allah taala. Sesungguhnya Allah taala tidak pernah melupakan sesuatu perkara sekalipun.

Jadi, perbuatan mengharamkan dan menuduh golongan yang melakukan perkara yang didiamkan oleh syarak sebagai haram dan bid’ah adalah satu tuduhan yang melulu dan membuta tuli.

MENGAPAKAH BAGINDA SALLALLAHU ALAIHI WASALLAM MENINGGALKAN SESUATU PERKARA? APAKAH SEBABNYA?

Al-Alim al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah menyebutkan di dalam kitabnya “ حسن التفهم و الدرك لمسألة الترك”:

Jika Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara maka ianya terdapat beberapa kemungkinan :

1. Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan perkara itu kerana tidak sesuai dengan adatnya. Ini seperti hadis yang menceritakan tentang Dhob (Biawak pasir) yang dihidangkan kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam.Hadis ini disebutkan di dalam kitab Sahih Bukhari dan Muslim.

2. Terkadang Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara kerana terlupa . Baginda sallallahu alaihi wasallam pernah terlupa di dalam solatnya.Maka ditanya oleh para sahabat: Adakah terdapat syariat yang baru tentang solat? Maka jawab Baginda sallallahu alaihi wasallam:

إنما أنا بشر أنسى كما تنسون فإذا نسيتُ فذكرونى

Maksudnya: Sesungguhnya aku juga manusia seperti kamu, maka aku juga terkadang lupa sepertimana kamu lupa. Jika aku lupa, ingatkanlah aku.

3. Baginda sallallahu alaihi wasallam juga meninggalkan sesuatu perkara kerana bimbang perkara tersebut menjadi kewajipan kepada umatnya. Ini jelas seperti Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan solat tarawih secara berjemaah . Baginda hanya melaksanakannya selama tiga hari sahaja dan kemudian Baginda tidak lagi melaksanakannya dengan para sahabat.

4. Terkadang Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara kerana tidak terlintas di dalam fikiran Baginda sallallahu alaihi wasallam untuk melakukan perkara tersebut. Ini seperti dijadikan mimbar sebagai tempat untuk berkhutbah. Disebutkan di dalam Majma’ Zawaid jilid 2/180:

فقال رجال في أصحابه: يا رسول الله نجعل لك شيئا تقوم عليه يوم الجمعة حتى ترى الناس أو قال: يراك الناس حتى يسمع الناس خطبتك قال: نعم فصنعوا له ثلاث درجات فقام النبي صلى الله عليه و سلم كما كان يقوم فخار الجذع حتى تصدع و أنشق فمسحه بيده حتى سكن, ثم رجع إلى المنبر

Maksudnya: Salah seorang sahabat berkata kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam: Ya Rasulallah, Apakah pandanganmu jika kami membina sebuah tempat untuk kamu berdiri memberikan khutbah pada hari Jumaat sehingga kamu boleh melihat hadirin (di dalam riwayat yang lain) : Hadirin yang hadir dapat melihat kepadamu sehingga mereka boleh mendengar dengan jelas khutbahmu. Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam: Baik juga cadangan tersebut. Maka para sahabat pun membina sebuah mimbar yang terdapat 3 anak tangga padanya.Maka Baginda sallallahu alaihi wasallam berdiri di atas mimbar tersebut sepertimana biasa. Seketika itu juga terdengar bunyi batang tamar tempat Baginda berkhutbah dahulu berbunyi (seumpama bunyi lembu mengerang) sehingga ianya terbelah dan pecah, maka Baginda sallallahu alaihi wasallam pun mengusap-usap batang tamar tersebut sehinggalah ianya diam kemudian Baginda pun kembali ke mimbar tersebut.

5. Terkadang baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara kerana ianya telah pun disebutkan di dalam ayat yang menyuruh kita melakukan apa sahaja perkara yang baik yang tidak bercanggah dengan syarak. Firman Allah taala di dalam surah al-Haj ayat 77:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah kamu, sujudlah dan beribadahlah kepada tuhanmu dan lakukanlah perkara yang baik moga-moga kamu beroleh kejayaan.

6. Terkadang Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara kerana bimbang akan terasa hati sebahagian sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam . Ini jelas disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim berkenaan keinginan Baginda sallallahu alaihi wasallam untuk membina kaabah pada tempat asas yang diletakkan oleh Nabi Allah Ibrahim alaihi al-salam.

Menurut Syeikhuna al-Allamah Dr Umar Abdullah Kamil hafizahullah, terdapat banyak lagi sebab yang menyebabkan Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara.
Jika Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ingin melarang sesuatu perkara dan ingin menunjukkan bahawa perkara itu haram, maka tidak cukup dengan hanya meninggalkan perkara tersebut tanpa menerangkan bahawa ianya dilarang. Baginda sallallahu alaihi wasallam pasti akan menerangkan bahawa perkara tersebut adalah haram. Mustahil Baginda sallallahu alaihi wasallam mendiamkan diri tanpa menerangkan bahawa perkara tersebut adalah haram.

Allah taala berfirman di dalam surah al-Hasyr ayat 7:

وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا

Maksudnya: Apa sahaja yang diarahkan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam maka wajiblah kamu melaksanakannya, dan apa sahaja perkara yang dilarang oleh Baginda maka tinggalkanlah.

Jelas di dalam ayat ini menyebutkan kita perlu meninggalkan perkara yang dilarang oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam. Allah taala tidak pula menyebut:

و ما لم يفعله فانتهوا

Maksudnya: Apa sahaja perkara yang tidak dilakukan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam maka tinggalkanlah perkara tersebut.

Inilah kefahaman para ulama terdahulu terhadap permasalahan ini. Jika bukan kerana kefahaman ini maka tidaklah kita dapati ada sahabat yang melakukan sesuatu perkara yang tidak pernah dilakukan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam.

CONTOH PERBUATAN SAHABAT YANG MELAKUKAN PERKARA YANG TIDAK PERNAH DILAKUKAN OLEH RASULULLAH

1. Perbuatan sahabat yang menambah doa selepas mengangkat kepala daripada rukuk di dalam solat.Hadis ini disebutkan oleh al-Imam Ahmad jilid 4 mukasurat 340, al-Imam Bukhari di dalam Sahihnya jilid 1 ms 275, al-Imam Abu Daud di dalam Sunannya jilid 1 ms 204, al-Imam Nasa’ie jilid 1 ms 222, al-Imam Malik di dalam Muwatta’ jilid 1 ms 211, al-Imam Baihaqi di dalam Sunan Kubra jilid 2 ms 95.

Golongan wahabi yang tidak memahami perkara ini mengatakan bahawa perkara ini diikrarkan oleh Baginda Nabi sallallahu alaihi wasallam selepas solat tersebut. Maka ianya dikira sebagai pengiktirafan daripada Baginda sallallahu alaihi wasallam. Kita pada masa sekarang tiada siapa lagi yang akan mengiktiraf perbuatan kita samaada boleh atau tidak. Maka secara jelas perkara tersebut ditolak.

Hujah sebegini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak memahami maksud sebenar perbuatan sahabat ini. Saya ingin bertanya, jika sahabat tersebut memahami bahawa melakukan sesuatu perkara yang tidak pernah dilakukan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam adalah haram, maka tentulah mereka lebih dahulu meninggalkan perkara tersebut. Mengapa sahabat tersebut tidak bertanya terlebih dahulu kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam sebelum melakukannya. Adakah sahabat tersebut tidak takut termasuk di dalam golongan yang melakukan bid’ah?

Maka jelas menunjukkan bahawa para sahabat tidak memahami bahawa apa yang baginda diamkan dan tidak lakukan bermakna ianya haram dan termasuk perkara bid’ah. Malah mereka memahami bahawa ianya termasuk di dalam kaedah syarak yang tidak melarang melakukan perkara tersebut. Ini kerana solat adalah tempat untuk kita berdoa. Maka kerana itulah para fuqaha membahaskan adakah kita dibenarkan membaca doa apa sahaja di dalam solat. Ini kerana mereka memahami maksud sebenar hadis tersebut dengan jelas.

2. Perbuatan Saidina Bilal radhiyallahu anhu melakukan solat sunat wudhuk. Baginda sallallahu alaihi wasallam tidak pernah melakukannya. Maka ini jelas bahawa Saidina Bilal memahami bahawa bilamana Baginda sallallahu alaihi wasallam meninggalkan sesuatu perkara dan mendiamkannya bukanlah bermakna ianya haram.Hadis tersebut diriwayatkan oleh al-Imam Bukhari di dalam Sahihnya jilid 1 dan 3 pada mukasurat 366 dan 1371.

3. Perbuatan Saidina Umar radhiyallahu anhu mengumpulkan untuk melaksanakan solat tarawih secara berjemaah ketika bulan Ramadhan. Perkara ini jelas tidak dilakukan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam. Ini bermakna Saidina Umar radhiyallahu anhu memahami bahawa apa yang tidak dilakukan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam bukanlah bermaksud perkara itu haram.

4. Perbuatan Saidina Uthman radhiyallahu anhu menambah azan Jumaat sebanyak 2 kali.

5. Perbuatan Saidina Bilal bin al-Harith al-Muzani radhiyallahu anhu pergi ke Maqam Saidina Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mengadu tentang kemarau yang menimpa Madinah ketika tersebut. Jika perbuatan Saidina Bilal tersebut bid’ah maka tentulah Saidina Umar radhiyallahu anhu akan mengambil tindakan ke atasnya. Namun perkara tersebut tidak berlaku, malah diiktiraf oleh Saidina Umar al-Khattab radhiyallahu anhu.

Banyak lagi perkara yang dilakukan oleh para sahabat yang ianya tidak dilakukan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam sebelumnya.Cukuplah hujah yang saya berikan ini buat orang yang inginkan kebenaran.Benarlah kata-kata hukama’:

مريد حق كفاه نص

و ألف لا تُقنِع المعاند

Maksudnya: Orang yang inginkan kebenaran cukuplah baginya satu hujjah, manakala orang yang keras kepala jika diberikan seribu hujjah sekalipun tetap tidak akan menerimanya.

Sekali lagi saya berpesan, jika ingin berhujah datangkanlah dengan hujah yang bernas dan kukuh. Jangan dahulukan emosi. Sudah kerap kali golongan sebegini melakukannya di dalam laman saya ini. Tidak mendatangkan hujah, cuma celaan dan cemuhan yang dihamburkan. Mereka menuduh orang tidak beradab, sedang diri sendiri dilupakan. Kita berbincang dengan cara yang baik. Saya bersikap berlapang dada dengan orang yang mahu meraikannya. Tiada guna melayan orang yang sombong tidak sedarkan diri.

Wallahu a’lam.

Rujukan:

1. Husnu al-Tafahhum wa al-Darki li mas’alati al-Tarki oleh Al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah. Cetakan Maktabah Kaherah.Tahqiq Syeikh Safwat Judah Ahmad.

2. Al-Tarku la Yuntiju Hukman oleh Al-Allamah Dr Umar Abdullah Kamil hafizahullah. Cetakan Darul Mustafa

3. Al-Bayan li Ma Yusghilu al-Azhan oleh al-Allamah Dr Ali Jum’ah hafizahullah cetakan al-Muqattam lil Nasyri wa al-Tauzi’

MOHD NAZRUL ABD NASIR,
RUMAH KEDAH HAYYU 10,
KAHERAH MESIR.

Sumber :
http://nazrulnasir.blogspot.com/2009/06/adakah-bilamana-baginda-sallallahu.html

No comments: