Saturday, February 2, 2008

Tariq Bin Ziyad : Pahlawan Islam Andalusia


Tanggal 19 Julai tahun 711 Masehi, pasukan Islam dan Nasrani bertempur. Keduanya pasukan itu berperang berhampiran muara sungai Barbate. Pada pertempuran ini, Tariq dan pasukannya berhasil melumpuhkan pasukan Gotik, hingga Raja Roderick tenggelam di sungai itu. Kemenangan Tariq yang luar biasa ini, menjatuhkan semangat orang-orang Sepanyol dan semenjak itu mereka tidak berani lagi menghadapi tentera Islam secara terbuka. Tariq membahagi pasukannya menjadi empat kelompok, dan menyebarkan mereka ke Cordova, Malaga, dan Granada. Sedangkan dia sendiri bersama pasukan utamanya menuju ke Toledo, ibukota Sepanyol. Semua kota-kota itu menyerahkan kuasa tanpa berlaku pertembungan. Kepantasan gerak tempur dan kehebatan pasukan Tariq berhasil melumpuhkan orang-orang Gotik dengan mudah. Rakyat Sepanyol yang sekian lama tertekan akibat penjajahan bangsa Gotik, mengalu-alukan kedatangan orang-orang Islam. Bahkan mereka juga tertarik dengan perilaku Tariq dan pahlawan Islam berakhlak mulia sehingga mereka disayangi oleh bangsa-bangsa yang ditaklukkannya.

Salah satu pertempuran paling sengit terjadi di Ecija, yang membawa kemenangan bagi pasukan Tariq. Dalam pertempuran ini, Musa bin Nusair panglima atasannya iaitu seorang raja muda Islam di Afrika turut bergabung bersamanya. Setelah bergabung, kedua-dua Panglima perang itu terus bergerak maju ke daerah Sepanyol bersama. Pada waktu kurang dari 2 tahun seluruh dataran Sepanyol jatuh ke tangan Islam. Negara Portugis pula berjaya ditakluk beberapa tahun kemudian setelah kejayaan Islam di Sepanyol.

"Ini merupakan perjuangan utama yang terakhir dan paling masyur bagi bangsa Arab ketika itu," berkata seorang Inggeris bernama Phillip K.Hitti. Dan beliau menambah lagi katanya "Dan mereka membawa masuk wilayah Eropah yang paling luas dan belum pernah mereka peroleh sebelumnya ke dalam kekuasaan Islam. Kepantasan pelaksanaan sistem dan kesempurnaan operasi ke Sepanyol ini telah mendapat tempat yang unik di dalam sejarah peperangan abad pertengahan."

Penaklukkan Sepanyol oleh orang-orang Islam mendorong timbulnya revolusi sosial di mana kebebasan beragama benar-benar diakui ( maksudnya Islam tidak memaksa agama lain untuk memeluk agama Islam secara paksa ). Ketidaktoleranan dan penganiayaan yang biasa dilakukan orang-orang Kristian, digantikan sikap toleransi yang tinggi dan kebaikan budi pekerti bersikap luar biasa. Keadilan ditegakkan tanpa pandang bulu, sehingga jika tentera Islam yang melakukan kekerasan akan dikenakan hukuman berat. Tidak ada harta benda atau tanah milik rakyat yang disita. Orang-orang Islam memperkenalkan sistem pajakan secara sistematik seterusnya membawa kemakmuran di semenanjung itu dan menjadikan negara contoh di Barat. Orang-orang Kristian dibiarkan memiliki hakim sendiri untuk memutuskan perkara-perkara mereka. Semua komuniti mendapat layanan samarata dalam segala kebajikan dan keperihatinan oleh pemerintah Islam. Pemerintahan Islam yang baik dan bijaksana ini membawa kesan luar biasa ke atas penduduk Sepanyol. Masyarakat Kristian termasuk pendeta-pendetanya yang pada mulanya meninggalkan rumah mereka setelah ditakluk oleh empayar Islam telah lari dalam keadaan ketakutan, akhirnya kembali pulang ke kampung halaman serta menjalani kehidupan sediakala tanpa ada rasa bimbang dihati.

Seorang penulis Kristian terkenal telah mengatakan bahawa :

"Muslim-muslim Arab itu memerintah kerajaan Cordova dengan baik adalah sebuah keajaiban di Abad Pertengahan, mereka mengenalkan obor pengetahuan dan peradaban, kecemerlangan dan keistimewaan kepada dunia Barat. Dan saat itu Eropah sedang dalam zaman kegelapan dan kebodohan yang nyata."

Tariq bermaksud menaklukkan seluruh Eropah, tapi Allah menentukan segalanya. Ketika mana beliau sedang merencanakan perluasan empayar Islam ke bahagian Eropah lain, datangnya perutusan dari Khalifah untuk pergi ke Damaskus. Dengan disiplin dan ketaatan yang tinggi, Tariq memenuhi panggilan Khalifah dan berusaha tiba seawal mungkin di Damaskus. Tidak lama kemudian, Sang penakluk Sepanyol, iaitu wilayah Islam terbesar di Eropah yang selama lapan abad di bawah kekuasaan Islam telah memenuhi panggilan Rabbnya. ( Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh beliau sebagai Panglima Islam yang banyak berjasa kepada Islam ). Beliau wafat di Damaskus..Ameen..

Sumber : Eramuslim.com

No comments: